חזרה

עמוד הבית > תחבורה
ברגל ובאופניים בתל אביב | מחברים: דלית רביד - המאירי; מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית. צוות גיאוגרפיה
מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

יותר מ-40,000 איש מגיעים לעבודתם בתל-אביב-יפו בהליכה ברגל, ומעטים מהם מגיעים ברכיבה על אופניים. לתל-אביב-יפו כמה יתרונות שמעודדים רכיבה על אופניים או הליכה ברגל: האקלים בה נוח, אדמתה מישורית, והמרחקים קטנים.

מדוע כדאי להעדיף הליכה ברגל או רכיבה על אופניים על פני נסיעה ברכב פרטי?

הנה כמה מן הסיבות הרבות:

  • הפעילות הגופנית תורמת לבריאות.
  • הפעילות שקטה.
  • הפעילות זולה.
  • אין עיכוב בגלל פקקי תנועה.
  • הפחתת העומס של כלי-הרכב הנעים בכבישים.
  • הקטנת זיהום האוויר.
  • אין בעיות חניה: במקום חניה של רכב פרטי אחד אפשר להחנות 10 זוגות אופניים ויותר.
  • חיסכון בדלק.
  • זמן ההגעה ידוע מראש.
  • הרכב הפרטי נשחק פחות.

כל היתרונות האלה גרמו לעיריית תל אביב לפעול לעידוד הרכיבה על אופניים.

לשם כך הוכשרו ברחבי העיר כ-100 ק"מ (נכון לשנת 2007) של שבילים להולכי-רגל ומסלולי אופניים.


מסלול לרוכבי אופניים באחד מרחובות תל אביב.

כדי לעודד תלמידי תיכון להגיע לבית-ספרם באופניים נבחרו ארבעה בתי-ספר תיכוניים שתלמידיהם, בשיתוף עם מוריהם והוריהם, מתכננים את רשת שבילי האופניים המתאימה להגעה לבית-הספר. השבילים האלה ייסללו, ובכניסה לבית-הספר יוצבו מתקנים לחניית אופניים. נוסף על זה, עורכים בבתי-הספר פעולות הסברה להצגת יתרונות הרכיבה על אופניים, הכרת כללי הבטיחות שרוכבי האופניים נדרשים לפעול על-פיהם, והעלאת המודעות של הנהגים בכלי-רכב להימצאותם של רוכבי אופניים סביבם. גם באוניברסיטת תל-אביב המשתרעת על פני שטח גדול מתכננים להכשיר שבילי אופניים נוספים, ולהציב מאות זוגות אופניים לשימוש הסטודנטים ללא תשלום.

מה חסר? לרוכבי האופניים צריך להכשיר מסלולים המיועדים לאופניים בלבד, כי כאשר המסלול שלהם משולב במדרכה, הם עלולים להפריע להולכי-הרגל, והולכי-הרגל אינם מאפשרים לרוכבים נסיעה שוטפת. נוסף על כך, כאשר המסלול לאופניים משולב במדרכה, יש בו מכשולים שמפריעים לרוכבים כמו: ספסלים ופחים.

ואיך לעודד הליכה רגלית בעיר?

כדי לעודד את ההליכה ברגל צריך לדאוג:

  • שהרחובות יהיו מוצלים יותר ושיהיו מספיק פינות מסתור מפני גשם, כדי להקל את ההליכה ברגל בימים החמים ובימים הגשומים.
  • לצמצום החנייה של כלי-רכב פרטיים על המדרכות, כי במקומות רבים זה מפריע להולכי-הרגל.
  • להפחית את העוצמה של משבי הרוח בין בניינים גבוהים מאוד, אשר מקשה על ההליכה ברגל לצדם.
  • להפחית את זיהום האוויר, שמקשה גם על ההולכים ברגל.

לסיכום כ-70,000 מתושבי תל אביב מתגוררים במרחק קטן ממקום עבודתם, כלומר עד חמישה ק"מ, ו-10,000 תלמידי תיכון מתגוררים במרחק דומה מבית-ספרם. אם כל האנשים האלה יעברו מנסיעה בכלי-רכב לרכיבה על אופניים או להליכה ברגל, זה יקל מאוד עליהם ויפחית את עומס התנועה בעיר.

ביבליוגרפיה:
כותר: ברגל ובאופניים בתל אביב
מחברת: רביד - המאירי, דלית
שם פרסום מקורי: אתר תל אביב
מחבר: מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית. צוות גיאוגרפיה
תאריך: 2008
הוצאה לאור : מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית
בעלי זכויות: מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית
הערות: 1. פרסום מקורי שנכתב עבור אתר תל אביב חוגגת 100 או שראה אור באתר תל אביב חוגגת 100.