חזרה

עמוד הבית > איכות הסביבה > אוויר ורעש
זיהום אוויר בתל-אביב-יפו | מחברים: בילי סביר; מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית. צוות גיאוגרפיה
מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

האוויר בתל-אביב-יפו אינו נקי, ונעשים מאמצים להקטין את הזיהום. זיהום האוויר נובע משתי סיבות עיקריות – האחת, שקשה יותר לטפל בה, היא העשן הנפלט מכלי-הרכב הרבים הנוסעים בעיר, והאחרת, שהטיפול בה פשוט יותר – היא העשן הנפלט מתחנת הכוח רדינג.

זיהום אוויר מכלי-רכב

מדי יום מגיעות למרכז תל-אביב-יפו למעלה מ-600 אלף מכוניות! נוסף עליהן נוסעים ברחבי תל-אביב-יפו כ-3,000 אוטובוסים בכל יום, ואליהם יש להוסיף גם משאיות ומוניות. כל כלי-הרכב האלה פולטים גזים שונים, שנוצרים בעת שריפת הדלק במנועים שלהם, וכך הם גורמים לזיהום האוויר.

בתל-אביב-יפו ובמקומות נוספים בארץ פועלות תחנות לניטור האוויר. בתחנות האלה מצויים מכשירים המודדים את הריכוז של החומרים המזהמים באוויר. על-פי המדידות האלה מתברר, שביום כיפור, שבו אין כמעט תנועה של כלי-רכב ברחובות העיר, זיהום האוויר מועט מאוד יחסית ליום רגיל. זאת אחת ההוכחות שזיהום האוויר באזור תל-אביב-יפו נגרם ברובו מפליטת גזים מכלי-רכב.

אז מה עושים?

עיריית תל-אביב-יפו ורשויות נוספות (המשרד להגנת הסביבה, משרד התחבורה, חברות האוטובוסים, ועוד) מנסות להקטין את זיהום האוויר שמקורו בכלי-רכב בדרכים שונות, וביניהן:

  • ניטור – במטרופולין תל-אביב-יפו פועלות כמה תחנות ניטור, והן מודדות את רמת זיהום האוויר במקומות שונים ובזמנים שונים ומסייעות בזיהוי מקורות הזיהום הבעייתיים.
  • הקטנת הזיהום הנפלט מכלי-הרכב הנעים בתל-אביב באמצעים שונים. למשל, ניסיון להשתמש במשאיות אשפה שמונעות בגז, וחקיקת חוקים המחייבים את תחנות הדלק לשווק דלק וסולר שמזהמים פחות.
  • הצבת ניידות של המשרד לאיכות הסביבה שעובדיהן עוצרים כלי-רכב ומודדים את רמת הגזים הרעילים שהם פולטים. בעליהם של כלי-רכב שפולטים גזים רעילים מעבר לרמה המותרת, נדרשים לתקן אותם בהקדם.
  • בעירייה מפתחים תכניות שונות להקטנת מספר כלי-הרכב הנוסעים בעיר, ובהן: שכלול והרחבה של התחבורה הציבורית, בניית רכבת קלה, וסלילת שבילים מיוחדים לרוכבי אופניים שיאפשרו ליותר ויותר אנשים לנוע ברחבי העיר שלא באמצעות מכוניות.

זיהום אוויר מתחנת הכוח רדינג

תחנת הכוח רדינג מייצרת חשמל כבר שנים רבות. החשמל מופק בתהליך שעיקרו שריפה של חומרי דלק, שבה נוצרת האנרגיה הנחוצה לייצור החשמל. במשך שנים רבות השתמשו בתחנת הכוח רדינג באנרגיה שנוצרה משריפת מזוט, שהוא סוג של דלק שמקורו בנפט. אבל שריפת מזוט גורמת לזיהום אוויר חמור.

כדי להפחית את זיהום האוויר שגורמת שריפת המזוט, ובעיקר כדי להרחיק את אזור הפיזור של הגזים הנפלטים בתהליך השריפה, בנו בתחנת הכוח רדינג ארובה גבוהה מאוד, הנראית למרחוק גם היום. אבל הסתבר שהארובה אינה פותרת את הבעיה של זיהום האוויר החמור.

לפני כשנתיים החלו להשתמש בגז כמקור אנרגיה לייצור החשמל בתחנת רדינג. ואכן, השימוש בגז במקום במזוט תרם להפחתה ניכרת של רמת זיהום האוויר שגורם תהליך הייצור של החשמל ברדינג. נוסף לזה, חברת החשמל משתדלת להפעיל את תחנת הכוח רדינג כמה שפחות, ורק במצבים שבהם יש צריכה מוגברת של חשמל בארץ, כמו בימים קרים במיוחד שבהם גובר השימוש באמצעי חימום, או בימים חמים במיוחד, שבהם גובר השימוש באמצעי קירור.

ביבליוגרפיה:
כותר: זיהום אוויר בתל-אביב-יפו
מחברת: סביר, בילי
שם פרסום מקורי: אתר תל אביב
מחבר: מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית. צוות גיאוגרפיה
תאריך: 2008
הוצאה לאור : מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית
בעלי זכויות: מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית
הערות: 1. פרסום מקורי שנכתב עבור אתר תל אביב חוגגת 100 או שראה אור באתר תל אביב חוגגת 100.